-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11230 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

كدام يك از وسايل موسيقي حرام است ؟

اگر از وسائل موسيقي (تار, تنبور, ويولون , ني , پيانو, قرني ,ترومپت , ويولون سل , كنترباس , سنتور, سه تار, دو تار, چنگ , قانون , تنبك ,دف , ارگ , ساگ سيفون , گيتار, فلوت كمانچه و...) موسيقي اي كه حرام است ,نواخته شود, به كارگيري از اين وسايل حرام است . اگر خريد و فروش و نگه داري اين وسايل فقط براي مصارف حرام باشد, حرام و معامله باطل است .(1)

پيامبر6فرمود: .(2)

امام صادق 7فرمود: .(3)

باز آن حضرت فرمود: .(4)

پيامبر6از زدن دفّ و رقصيدن و از هر لهو و لعب و از حاضر شدن درجايي كه موسيقي و قمار و رقص هست و گوش دادن به غنا نهي كرده است .(5)

(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 2 ص 202و 211

(پـاورقي 2.صادق احسانبخش , آثار الصادقين , ج 16 ص 84

(پـاورقي 3.همان , ص 82

(پـاورقي 4.همان , ص 80 با تلخيص .

(پـاورقي 5.همان , ص 86 با تلخيص .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.